onsdag den 19. september 2012

Sylter og bager

Sikke det er længe siden. Har lidt dårlig samvittighed, måske mest før mig selv, for jeg ville virkelig gerne blogge jævnligt.
Men sommeren er gået uden indlæg, og vi har alle været optaget af at være en familie på 4. Og jeg tror vi er gode til det!

Men nok om det. Idag er det pisregnvejr fra morgenstunden. Mikkel er med i skovbørnehave og Bjørn sover indendøre (fordi moren er for doven til at gå ned i regnen med ham...). Imens havde jeg sat dig for at sylte og bage. Og jeg kom godt fra start :)
Projektet lød på ca 2 kg blommer fordelt på 2 slags marmelade og 1 chutney.
Chutneyen er prøvet før og er et hit til at peppe vores aftensmad op.
Marmelade er nogle opskrifter jeg ikke har prøvet før, men er sikker på det bliver godt.
Næste projekt var at bage boller til de kommer hjem fra skoven.

Her er processen i billeder og lidt ord

Til venstre er det blommemarmelade med vanilie og kanel udfra denne opskrift fra Matildenspitze der er brugt. I den store gryde er det chutney udfra den her opskrift. Sidst er det blommermarmelade med kanel og mandler efter den her opskrift.


Chutney

Blommer  med kanel og mandler
Blommer med kanel og vanilie

De færdige marmelader

Og så var det jo nu mens chutneyen koger færdig at der skulle bages brød. Men sådan skulle det ikke være. Mens jeg havde gang i alle kogeplader (den sidste med vand til at skolde glas i) røg der en sikring... og det kan jo løses (og det blev det). Men af underlige årsager kom hele køkkenet aldrig til at virke og jeg gad ikke lave dej til boller hvis ikke ovnen virker til at bage dem... 
Nu er chutneyen hældt på glas og lækkerbabyen er vågen. Så jeg må se på sikringer senere.

Håber det er startskuddet til en masse kreative ting igen. Idéerne er der i hvert fald :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar